DenimX



Topdesign uit afgedankte jeans

DenimX… smart upcycling



Na vier jaar onderzoek heeft industrieel ontwerper Marc Meijers een spectaculaire methode gevonden om afgedankte en teveel geproduceerde jeans circulair te verwerken tot hoogwaardige lifestyle producten. De door hem ontwikkelde receptuur met de naam DenimX is even eenvoudig als vernuftig. Jeansvezels worden met een biobased kunststof vermengd. Daar worden platen uit geperst die kunnen worden gevormd tot drie-dimensionale producten. Het proces is ontwikkeld om in grotere volumes te produceren.
 



DenimX maakt mensen enthousiast door haar officiële lancering op de vakbeurs Materials op 20 april 2016.




In Nederland wordt op jaarbasis 90 miljoen kilo overbodig textiel ingezameld. Daarvan wordt 93% verkocht. Restfracties worden tot op heden gestort of verbrand. Wereldwijd vormt textiel 5% van de afvalberg. De hoeveelheid recyclebaar katoen bestaat in Nederland uit 31 miljoen kilo. Voortkomend uit inzamelbakken (niet geschikt voor hergebruik), huishoudelijk afval, overstock (fashion industrie) en bedrijfskleding industrie.
DenimX creëert uit dit 'restafval' nieuwe producten met toegevoegde waarde. De samenstelling en afwerking van DenimX kan worden bepaald aan de hand van specifieke klantwensen. Dit maakt het mogelijk voor DenimX om aan de esthetische en technische eisen te voeldoen van klanten binnen de lifestyle markt. Per gewenste toepassing kan de dikte, stijfheid, sterkte, hardheid en het gewicht worden aangepast. De individuele vezels zijn zichtbaar in het product waardoor de visuele kwaliteiten van de jeansvezel behouden blijven. DenimX stuurt de ketenpartners aan en voert zelf de regie over acquisitie, marketing, verkoop, ontwerp en productie.  
 
Meer concreet: uit afgedankte jeans maakt DenimX hoogwaardige lifestyle producten voor de meubel- , verlichtings-, koffer-, helmen- en auto-industrie. DenimX is trendy, solid en sophisticated.
 
’The world looks cool in blue’.

DenimX. ’The world looks cool in blue’.